janiARTIKKELIKUVA

SUUNNISTUKSEN MAAILMANMESTARI KIINNOSTUI KUIVAVERIANALYYSISTÄ

jani-2Näyte oli ensimmäisellä kerralla jopa shokeeraava tai ainakin yllätys. Huomasin, että pitkän ajan rasitus, kuten lyhemmänkin, näkyy verenkuvassa. Pitkän ajan rasitus kuivaverianalyysissä ja lyhemmän ajan rasitus tuoreen veren analyysissä selvemmin.

Joka tapauksessa ensimmäinen löytö oli, että kovan harjoitusjakson jälkeen vereni näytti kutakuinkin kuolleen ihmisen vereltä, mutta tilanne korjaantui kahdessa viikossa melko hyväksi, kun palautumista tuli riittävästi.

Aloin kiinnittämään paremmin huomiota ravintoon, vaikka olen aina ollut kiinnostunut terveellisestä ravinnosta. Nykyiset ravintosuositukset vain ovat melko pielessä monen asian suhteen, erityisesti hiilareiden ja proteiinien, mutta osin myös rasvojen. Olin syönyt ravintosuositusten mukaisesti siihen asti, mutta päätin muuttaa käsityksiäni kokeilemalla itse. Olen aina kokeillut itse tai muuten pyrkinyt oppimaan muiden kokeiluista.

Olen nyt oppinut kaksi suurta linjaa ravinnosta: pH-tasapaino (neste) ja kokonaisvaltaisen luonnonmukaisen ravinnon merkitys, WFPB-ruokavalio (neste). Molemmissa neste korostuu siksi, että nestemäinen ravinto on meille huomattavasti paremmin imeytyvää kuin kiinteä.

Silti syön edelleen myös “perusruokaa”, enkä ole fanaattinen ravinnon suhteen. Haasteena on tehdä iso muutos normaalissa perhearjessa, mutta askel kerrallaan kohti täydellistä, kuten koko ihmisen elämänoppikoulu on

Juon päivittäin kotioloissa ionisaattori-alkalisoitua vettä n. 3-5 litraa höystettynä meri- tai vuorisuolalla ja viherjauhetta lisättynä. Lisäksi käytän QMedin luontaisia ravintoboostereita tehostamaan ravinnon imeytymistä ja vaikutuksia. Ja lisäksi olen vähentänyt lihan ja maidon syöntiä merkittävästi, ja kanan ja kalankin syöntiä jonkin verran. Pyrin yhä enemmän eläinproteiinittomaan ravintoon. Maitoa käytän vain hapatetuissa muodoissa ja kohtuudella. Vielä olen kokenut liian haastavana heittäytyä täysillä ravintoon, jonka koen parhaaksi, sillä urheilulla on edelleen iso osa elämässäni, ja sitä kautta tunnen tarvitsevani myös eläinproteiineja. En tosin niin paljon kuin ennen luulin. Gluteenittomat ja mahdollisimman täysjyväiset viljat kuuluvat ravintooni, kuten glut. pasta, riisi ja peruna sopivana lisänä. Pieniä määriä tunnen niitä tarvitsevani ja kovemman kuormituksen jälkeen hieman enemmän.

 

Lisää Janista www.naba.fi

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>