Realistiset lupaukset vuodelle 2019. Millainen on hyvä lupaus?

Anun kuva talvellaJa ihanaa uutta vuotta 2019! Teitkö sinä lupauksia vuodelle – ja jos niin millaisia?

Meistä moni haksahtaa lupaamaan lupauksia, joita emme ehkä voi realistisesti toteuttaa ja pitää– ja pettymys itseen ja tavotteisiin voi jossakin kohtaa vuotta kolahtaa kohdalle. Siksipä kannattaakin pohtia lupausten merkitystä itselle, mitä tämä merkitsee minulle ja millä tavalla tämä muuttaa oloani ja elämääni koko vuoden aikana. Ja siitä eteenpäin. Silloin ymmärtää, että ne askeleet voivat olla hyvinkin pieniä mutta merkityksellisiä! Heti ei tarvitse suunnata isoja muutoksia kohti ja rynnätä muuttamaan koko elämää!

 

Millainen on hyvä lupaus?

Hyvä lupaus on sellainen, joka muuttaa sinun omaa hyvinvointiasi – se voi olla jonkin uuden harrastuksen aloittaminen hiljalleen ( se ei tarkoita tosiaankaan isoja muutoksia), mutta itselleen voi vaikkapa luvata etsiä laji, jossa viihtyy ja josta nauttii. Ja alkaa toteuttamaan omaa hyvinvointia sen parissa.

Osa lupaa karkittomuutta, alkoholittomuutta, syömättömyyttä…silloinkin kannattaa miettiä, mikä on realistista – voisiko näitä harkita ja miettiä ensiksi mitä ne merkitsevät, mitä ne tuovat elämääni lisää, millä tavalla ne muuttavat oloani ja hyvinvointiani – ja mikä ensisijaisen tärkeää, etsiä tilalle jokin korvaava asia tai tilanne – vaikka se mukaansa tempaava harrastus. Harvoin päättämällä ja järkeilemällä mennään kovin pitkälle, koska nämäkin edellä mainitut ovat hyvin tunnepitoisia asioita, joihin siis vaikuttaa tunteet ja se millä tavalla koen asioita, mitä ajattelen itsestäni ja elämästäni sekä hyvinvoinnistani. Ylipäänsä mitä minä tahdon elämältäni ? Toki, jos omaat valtavan itsekurin ja olet suorittajatyyppiä kovalla kilpailutahdolla, voit onnistua aivan varmasti sen kummemmin tunnevivahteisia asioita pohtimatta.

 

Hyvä lupaus on sellainen, jonka taakse itse näkee

Hyvä lupaus on sellainen, joka kantaa pitkälle eli sen vaikutuksen näkee ja ymmärtää pitkän ajan tähtäimellä. Jos muutan nyt tuota, sen vaikutus on tämä pitkällä ajalla. Jos muutan ravitsemustani vaikkapa enemmän kasvispainotteisemmaksi, sen vaikutus on tämä vuoden aikana. Jos alan liikkua enemmän, sen vaikutus on tämä vuoden aikana. Jos alan käydä vaikkapa hieronnassa kerran kuussa, sen vaikutus on tämä vuoden aikana. Mitään isoja hokkuspokkus- tekoja ei ole – eikä siis mitään nopeaa tietä onneen. Kun tiedät mitä jokin jatkossa sinua hyödyttää, jaksat taistella sen eteen.

Jos esim kärsit univaikeuksista ja lupaat vain nukkua paremmin, et näe asiaa kokonaisuudessaan. Ensiksi sinun tulee miettiä se, mikä sinua jostain syystä pitää hereillä ( se voi olla asia, jota et tiedosta) ennen kuin voit luvata itsellesi parempia yöunia. Sinun tulee myös tiedostaa, missä tilassa kehosi on – ennen kuin voit vaatia siltä palauttavaa unta. Sinun tulee tiedostaa se, mitä kehosi kokee ja millä tavalla kohtelet sitä ( vaaditko liikoja) ennekuin se antaa sinun palautua. Eikä tiedostaminen yleensä riitä vaan muutos, jossa opettelet uusia tapoja kohtelemaan itseäsi.

 

”Opettele kuuntelemaan kehosi sanomaa, mielesi ajatuksia – opettele olemaan läsnä itsessäsi. Keho on aina viisaampi kuin järjellä voisimme edes ymmärtää! Lupaa vain asioita, jotka ovat realistisia – näin et pety ja ymmärrät, että lupauksetkin ovat prosessi kohti jotain parempaa – eivät hetken heilautuksia! ”

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>