Älä opeta äitiäs leipomaan!

maito

Suomalaiset kuluttavat yli 200 kg maitotaloustuotteita vuodessa henkilöä  kohden. Maidon ja erityisesti rasvattomien maitotuotteiden käyttö voi olla  yhteydessä sydänsairaudesta johtuviin kuolemiin. Toisaalta muutama  tutkimus osoittaa, että rasvaisten maitotuotteiden käyttö saattaa ehkäistä  sydän- ja verisuonitaudeilta ja sydäninfarktilta, keskivartalolihavuudelta  sekä kakkostyypin diabetekselta. Erityisesti maidon rasva, trans-  palmitoleiinihappo, näyttäisi yhden tutkimuksen mukaan ehkäisevän  lihavuutta sekä kakkostyypin diabeteksen syntymistä. Positiiviset vaikutukset maidon rasvan osalta voivat selittyä myös CLA:n, K2-vitamiinin ja butaanihapon vaikutusten kautta./ Biohakkerin käsikirja

Minulta usein kysytään ravintoasioista.  Törmäsin hiljattain ihmiseen –äiti hänkin –joka ihmetteli suureen ääneen sitä, että hänen tyttärensä oli kehottanut äitiään jättämään maidon kokonaan pois. Oli ottanut selvää, että maito (varsinkin meidän käsitelty maito) ei todellakaan olisi terveellistä ja voisi jopa pahentaa äidinkin tulehdus-, suolisto-, ja astmaoireita. Äiti oli ollut kauhuissaan ja perustellut tyttärelleen sitä, miksi maitoa olisi juotava –osteoporoosiriski odottaisi! Äiti luetteli käyttämiään tuotteita –muun muassa paljon jugurtteja ( niissähän lukee, että rasvaton), paljon rasvatonta maitoa ( sehän on terveellistä, kun se ei sisällä rasvaa)…Huomattavaa on, että tämä äiti kärsi myös paino-ongelmasta. Olin hiljaa ja annoin äidin kertoa tarinaansa. Kun hän lopetti, hänen ilmeensä oli kysyvä…ja lopulta kauhistunut, kun sanoin hänelle, että tyttäresi on oikeassa. Saimme todella hienon ja antoisan keskustelun asiasta aikaan äidin kanssa. Kehotin myös jatkossa kuuntelemaan tytärtään, koska tuntui, että hän oli ottanut asioista itse selvää ja tiesi paljon. Kiitollinen äiti lupasi näin tehdä.

 

Maito aiheuttaa limaisuutta

Liiallinen maidon käyttö lisää liman tuotantoa hengitysteissä beeta-kasomorfini-7-nimisen peptidin kautta.
Tätä on maidossa runsaasti. Erityisesti astmaatikoilla kyseinen peptidi aiheuttaa liman tuotantoa ja voi pahentaa astman oireita. Joillakin ihmisillä maidosta luopuminen voi myös auttaa kroonisesta poskiontelotulehduksesta toipumisessa. Erityisesti maidolle tietämättään yliherkillä henkilöillä tulehduskierteet ovat yleisiä. / Biohakkerin käsikirja

Yleisesti ajatellaan, että maito on hyvä kalsiumin lähde. Runsaan maidon juonnin sekä erityisesti kalsiumlisien käytön suhteen tulisi kuitenkin noudattaa varovaisuutta, sillä näiden käyttö on
viimeaikaisten tutkimusten perusteella yhdistetty sepelvaltimotaudin kehittymiseen sekä merkittä-
vään sydänkohtausriskin lisääntymiseen. Korkea kalsiuminsaanti aiheuttaa muun muassa magnesiumin
puutosta. Magnesiumin saannin on taas todettu useissa tutkimuksissa olevan yksi tärkeimmistä sepelvaltimotautia ehkäisevistä tekijöistä. Kalsium-magnesium-epätasapaino lisää merkittävästi sydänkohtausriskiä ja voi vaihdevuodet ohittaneilla naisilla lisätä rintasyövän riskiä./ Biohakkerin käsikirja

Olen kuullut vanhemmilta paljon tarinoita lasten astmaoireista. Maidon radikaalilla vähentämisellä on saatu limaa vähemmäksi ja lääkityksiä vähemmäksi, kun oireet ja tulehdus helpottavat. Maito on niin hyvin markkinoitu meille kalsiumin lähteenä, että sitä ei osteoporoosiriskin uhalla uskalleta jättää pois. Kuitenkin eläimetkin imettävät jälkeläisiään pelkästään imeväisiässä ja aikuistuessaan juovat vettä. Eräs kouluterveydenhoitaja myönsi minulle, että hän oli huomannut, että lasten reuma on räjähtänyt silmille sen jälkeen, kun rasvattomia maitoja alettiin lapsille koulussa juottaa. Kuivaverianalyyseissä paljon maitotuotteita käyttävillä maidon juojilla ja jugurttien syöjillä on lähes aina hapan keho ja riski tulehduksiin, usein myös jo diagnosoituja nivelsairauksia tai oireita niihin. Jugurtit ja ns terveysjuomat sitä paitsi sisältävät niin paljon sokeria, että se alkaa rasittamaan jo maksaa ja sitä kautta aiheuttaa väsymystä, kun myrkyt kehosta ei poistu tehokkaasti.

 

Kehon happamuus –mitä se tarkoittaa?

Arvostetussa British Medical Journalissa julkaistussa laajassa ruotsalaistutkimuksessa todettiin, että runsas
maidon käyttö (yli kolme lasia vuorokaudessa) voi olla yhteydessä ennenaikaiseen kuolleisuuteen. Samassa
väestötutkimuksessa myös todettiin, ettei maidon käyttö ehkäise osteoporoosin syntymistä, vaan naisilla
jopa lisää luiden murtumariskiä. Runsas maidon käyttö näyttää myös lisäävän elimistön hiljaista tulehdusta ja hapetusstressiä. / Biohakkerin käsikirja

Hapetusstressi on pohja tulehduksille ja sitä kautta riski erilaisille sairastumisille. Keho sairastuu, koska se altistetaan tulehdustilaan. Joskus luin jostakin artikkelin, jossa jopa syöpäsolujen kirjoitettiin elävän vain happamassa ympäristössä. Kehoa on tärkeä alkalisoida oikeilla ravinneaineilla ja nesteillä – varsinkin, jos se jo antaa viitteitä siitä, että siellä tulehdusoireet jylläävät! Kehon ollessa hapan kalsium liukenee luustosta ja sisäelimistöstä neutralisoimaan happoja kehossa ja on itseasiassa yksi painonhallinnankin kannalta olennainen syy siihen miksi paino ei putoa. Happokiteitä vie kehosta pois ainoastaan rasvasolut ja jos keho on hapan, se alkaa puolustautua pitämällä rasvasoluista tiukasti kiinni.

Lehmän ravinnolla ja elinolosuhteilla on myös valtava merkitys maitotuotteiden laatuun. Esimerkiksi ruoholla ruokittujen lehmien maito sisältää merkittävästi enemmän omega-3-rasvahappoja. Lisäksi ruohon määrä lehmien ravinnossa on suoraan verrannollinen voin ravintoarvoihin. Myös luomulaatuiset maitotuotteet sisältävät enemmän omega-3-rasvahappoja ja CLA:ta kuin tavanomaiset maitotuotteet. / Biohakkerin käsikirja

 

Suosi ja vältä!

Suosi:
• Vuohen-, lampaan-, kyytön- ja muiden alkuperäisten
lypsykarjalajikkeiden maitotuotteita
• Hapatettuja maitotuotteita (kefirit)
• Ruoholla ruokitun lehmän voita ja luomuvoita
• Pientilojen raakamaitoa
Vältä:
• Pitkälle prosessoitua maitoa ja rasvattomia
maitotuotteita
• Prosessoituja maitotuotteita kuten maitojuomia
• Sokeroituja jogurtteja ja ruoansulatusjogurtteja

/ Biohakkerin käsikirja

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>